Da li su loše ocene razlog za brigu?

21/05/2020 13:42

Da li su loše ocene razlog za brigu?

Polazak u školu je veliki korak, kako za dete, tako i za roditelje. Pored toga što je evidentno da dete odrasta, da postaje ozbiljnije i odgovornije, ono ulaskom u tu etapu preuzima i određen deo obaveza shodno svom uzrastu. 

Međutim, velika većina roditelja fokusira sa isključivo na rezultate koje njhovo dete postiže pohađajući nastavu, i tu kreće briga.

Težnja da se roditelji oslobode stega školskih rezultata vrlo je teško realizovati u praksi. Oni zajedničkim snagama veruju da su to jedine obaveze koje njihovo dete ima i da ono mora maksimalno da ih poštuje i da prilaže maksimalne rezultate.

Dok se ne dešavaju nikakva odstupanja, problemi koji se možda kriju iza ni ne primećuju se, ukoliko nisu rezultat ponašanja kod kuće. Šta se dešava sa pojavom prve loše ocene?

Postoji nekoliko varijanti, ali prvo moramo da definišemo šta je to loša ocena.

Deca, roditelji i kompleksi

Formalno, loša ocena je jedinica, dok neki smatraju da je sve ispod petice loše, a nekima je sve ispod trojke, i slično. Dešava se da dete stvori svoj lični doživljaj loše ocene i stvara sebi napetost gradeći perfekcionizam bez granica.

Sa druge strane, postoji gori scenario – postoje roditelji koji svoje nedovršene životne planove i neostvarene želje pokušavaju da ostvare preko deteta, stavljajući im to u fokus. Njima je i pet minus loša ocena.

Dakle, trebalo bi u prvi plan ubaciti zajednički imenilac dece i roditelja, a to je dobro i zdravo, a misli se na njihovo dete. 

Naravno da je obrazovanje izuzetno važno i trebalo bi da bude od presudnog značaja za budući životni poziv i za život koji bi trebalo izgraditi, ali pre toga bi trebalo da smo zdravo i dobro. Vraćamo se opet, po ko zna koji put, na pitanje o tome da li pričate sa detetom i da li ga pitate išta, da li pratite njegovo stanje, ponašanje, društvo u kom se kreće – prosto, da li ste uključeni u njegov/njen život?

Jer, loša ocena ne mora da znači ništa, možda samo tešku oblast koja nije dovoljno dobro savladana, trenutnu lenjost ili teži period, ali ukoliko je česta i u kontinuitetu može biti relevantan pokazatelj da se sa detetom nešto dešava, i da ono traži pomoć.

Ocena kao apel

Koji god da je scenario u pitanju, apel za pomoć bi trebalo ispoštovati na najbolji mogući način. 

Ukoliko dete sporije uči neki predmet ili oblast – pomozite, ukoliko je nešto nejasno – objasnite, ukoliko je loš dan – imajte strpljenja, i vama se dešava, ali nikada nemojte da definišete svoje dete preko ocena, niti da svoje propuštene prilike pokušavate da povratite preko njih.

21/05/2020 13:42

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments