Nazad na početnu

Dvadeset peta nedelja trudnoće

25. nedelja trudnoće – Nastupila je 25. nedelja trudnoće i uskoro će 6 meseci otkako ste u drugom stanju. Vaš stomak je zaobljen i kako nedelje prolaze, vi sve više izgledate kao trudnica.

Vaša beba

25 nedelja trudnoceVaša beba je sada veličine cvekle, dugačka je oko 34 cm i teška od 600 do 700 g. Počinje da dobija na težini. U ovoj fazi još uvek ima dovoljno prostora za bebu da se slobodno kreće i da pronađe sebi udoban položaj u vašoj materici. Takođe se sada razaznaju boja i tekstura njene kose.

Razvija se i bebin centralni nervni sistem. Upravo sada se formira sklonost ka korišćenju desne ili leve ruke. Beba sada može da drži svoja stopala i ima svoje navike, kao što su ritam spavanja i ritam aktivnosti. Njene nozdrve su sada otvorene, a ne zatvorene kao do sada.

Dolazi i do drugih promena u plućima koje će im omogućiti da samostalno dišu po rođenju. Sufraktant oblaže sićušne alveole kako bi one ostale otvorene i zadržavale kiseonik kada se beba rodi.

Trudnoća u 25. nedelji – Vaše telo

Vaša beba nije jedina koja ima više kose, već i vaša kosa sada može izgledati punije i sjajnije nego ikada. To ne znači da vam raste više kose, nego se, zahvaljujući hormonalnim promenama, kosa koja bi inače otpala zadržava duže nego obično. Uživajte u volumenu dok možete, jer će ta dodatna kosa ispasti nakon porođaja.

Takođe možete primetiti da se više ne možete kretati tako graciozno kao pre. Ukoliko vam lekar dozvoli, nastavite da vežbate, ali obratite pažnju na sledeće: ne vežbajte ako se osećate previše umorno, stanite ako osetite bilo kakav bol, vrtoglavicu ili nedostatak daha. Nemojte ležati ravno na leđima i izbegavajte sportove gde možete izgubiti ravnotežu. Pijte dosta vode i odvojite vreme i za zagrevanje i za opuštanje.

Mišići i ligamenti vaše materice počinju da bilduju. Progesteron i Relaksin, veoma bitni trudnicki hormoni rade veliki posao opuštajući i relaksirajući napeta vlakna. Uvećana materica može da prouzrokuje i grčeve u predelu stomaka i u nogama, ali uzimanjem kalcijuma i kalijuma ovaj problem može da bude prevaziđen. Povećajte unos mlečnih proizvoda ili uzmite tablete kalcijuma. Banane, grejpfrut, pomorandže, sušeno voće, pečurke i riba bogati su kalijumom.

S obzirom da materica sve više raste i vrši pritisak na creva, možda ćete često imati gorušicu. Izbegavajte masnu i prženu hranu i ležanje na leđima nakon jela i jedite više manjih obroka u toku dana.

Saveti za 25. nedelju trudnoće

Vaše desni sada rade punom parom kao podrška vašim zubima i kostima koje ih okružuju. Možda primetite da su vam desni sklone oticanju i gingivitisu. Perite zube barem dva puta dnevno, a uveče ih temeljno očistite koncem. Desni koje krvare su znak upozorenja da treba više da perete zube, a ne manje.

Ako neko u vašoj blizini puši, udaljite se. Pasivno pušenje je štetno kao i aktivno, a vaša posteljica neće moći da izdvoji ugljen monoksid i druge supstance koje vi udišete. Ako vi još uvek pušite, učinite sve što možete da prestanete.

Naviknite se da ležite na svom levom boku, umesto na leđima. Težina vaše materice može da pritisne važne krvne sudove koji snabdevaju kiseonikom posteljicu i bebu. Ležanje na leđima može izazvati vrtoglavice i nesvestice.

Naučite koju hranu treba da izbegavate. Listerija je retka, ali opasna bakterija koja se može naći u nekim namirnicama. Meki sirevi, salata od svežeg kupusa, paštete, salame, nepasterizovano mleko, suši, jer je sve to potencijalni rizik. Održavajte higijenu u kuhinji i dobro operite ruke nakon dodirivanja sirovog mesa.

Pogledajte još