Kako su očevi evoluirali

08/02/2022 10:58

Kako su očevi evoluirali

Li Getler je antropolog na Univerzitetu Notr Dam, otac dvoje male dece, i evo šta on ima da kaže na ovu temu: „Očevi u ljudskom rodu, bave se zaista vrednim formama vođenja računa o potomstvu.“

Na taj način, čovek se izdvaja od gotovo svih ostalih sisara. Očevi i roditelji uopšte, Getlerovo su polje proučavanja. On, kao i drugi naučnici, otkrili su da uloga očeva uveliko varira između kultura, kao i da očevi u nekim životinjskim vrstama mogu pružiti koristan uvid u našu evolucionu prošlost.

Ipak, mnoge misterije ostaju na snazi, vezano za to kako su očevi u ljudskoj vrsti razvili svoju posebnu ulogu, uključujući i hormonalne promene koje prate očinstvo. Dublje razumevanje toga zašto je ono važno kako za decu tako i same očeve, može u velikoj meri koristiti porodicama.

„Ukoliko pogledamo druge vrste sisara, očevi imaju tendenciju da ne rade ništa drugo sem da obezbede spermu“, kaže Rebeka Sir, evolutivni demograf i antropolog u Londonskoj školi higijene i tropske medicine. Majke nose breme kod većine drugih životinja, i one su te koje brinu o potomstvu. Ribe ovde čine izuzetak, jer retko kada brinu o mladima, a kada to rade, obično su u pitanju očevi. S druge strane, ptice su poznate po tome što formiraju doživotne parove i zajednički brinu o potomstvu.

Čak i među čovekolikim majmunima, našim najbližim rođacima, očevi najčešće ne haju mnogo za „klince“. To znači da sav posao ide na majčina leđa. Šimpanze u divljini rađaju svakih četiri do šest godina, primera radi, dok orangutani čekaju na šest do osam godina između dobijanja novog potomstva.

Ljudski preci, odlučili su se za drugačiju strategiju. Majke dobijaju pomoć od zajednice i rođaka, uključujući i očeve. Ova praksa im je omogućila da imaju više dece, u proseku svake tri godine (u današnjim neindustrijskim društvima). Ova strategija je deo uspešne evolutivne priče ljudi, kaže Getler.

Očinstvo u krvi

Neki tragovi evolucione istorije očinsva zapisani su u molekulima tela muškaraca.

Antropolog Li Getler, radio je na dugoročnom proučavanju muškaraca na Filipinima, sakupljajući biološke podatke o njima od njihovih ranih dvadesetih, pa zatim narednih pet godina. On i njegove kolege su otkrili da su muškarci s višim nivoom testosterona u ranim dvadesetim imali više šansi da pronađu parnterke s kojima će kasnije imati decu. Međutim, ovi novi očevi nisu više mali visok nivo testosterona. On je dramatično opao, posebno kada je novorođenče stiglo kući. Onog momenta kada dete prohoda i napuni 2-3 godine, nivo testosterona nastavlja da raste.

Ovaj hormon je povezan s parenjem i konkurentnim ponašanjem mužjaka kod životinja. Snižavanje njegovog nivoa bi mogao da bude način na koji priroda priprema očeve da sarađuju sa svojim partnerkama i brinu o deci, kažu naučnici. Mada su brižni očevi retki kod većine drugih životinja, kod ptica se mogu često pronaći, a upravo se kod njih dešava pad nivoa testosterona.

Prolaktin je još jedan hormon povezan s očinskim ponašanjem kod ptica, a brižni očevi ga imaju u većim količinama. Neke studije su nagovestile sličan efekat i kod ljudi. Mada smo prilično daleko povezani s pticama, evolucija je čini se iskoristila iste mehanizme da podstakne očinsko ponašanje kod obe životinje. Bolje razumevanje tih mehanizma moglo bi nam pomoći da naučimo kako je očinstvo evoluiralo.

„Ako razumemo fiziološke puteve koji podržavaju brigu o potomstvu kod tih drugih vrsta, možemo uvideti da li se isti potpisi javljaju i kod ljudskih očeva“, kaže Getler.

Brižni očevi gorile

Neki nagoveštaju o brižnom očinstvu dolaze od naših bliskih rođaka primata. Stejsi Rozenbaum, biološki antropolog iz Univerziteta u Mičigenu, proučava divlje planinske gorile u Ruandi. Ove inteligentne životinje pružaju intrigantne nagoveštaje o poreklu očeva kod čovekolikih majmuna, kako tvrde Getler i koautori Rozenbaum i Adam Bojet.

Planinske gorile su tip istočnih gorila. One se razlikuju od zapadnih gorila, druge vrste koju češće viđamo u zoološkim vrtovima, kako po habitatu, tako i ishrani. Rozenbaum je zainteresovanija u još jednu stvar koja izdvaja planinske gorile: „Deca provode mnogo vremena s mužjacima“, kaže ona.

gorila mladunče

Dotični mužjaci mogu ali ne moraju biti i njihovi očevi, a čini se i da ne haju za to koji od mladunaca je njihov a koji nije. Međutim, gotovo svi mužjaci tolerišu društvo mališana i nežni su prema njima, a znamo o kakvim moćnim životinjama se radi, dvostruko većim od ženki, s ogromnim mišićima i zubima. Međutim, to im nimalo ne smeta da budu bebisiteri. Često znaju da pokupe mališane, igraju se s njima, pa čak i da spavaju zajedno zagrljeni.

Ovo muško društvo može da zašititi male gorile od predatora ili nasilnih stranih mužjaka. Još jedan važan benefit, smatra Rozenbaum, čini socijalizacija. Mlade gorile koje se druže s odraslim mužjacima usvajaju od njih društvene veštine, baš kao što čine deca u vrtićima sa svojim vršnjacima. Pored toga, istraživanje je pokazalo da se odnosi između mladih gorila i odraslih mužjaka nastavljaju kako mališani odrastaju.

Još jedan primamljiv nagoveštaj o tome do koje mere mladi imaju koristi od mužjaka gorila u svojoj grupi, dolazi iz nedavnog rada vezanog za mlade planinske gorile čije su majke umrle. Istraživači su otkrili da gubitak majki nije doveo do smrti siročadi, niti su patili na neki drugi način i bili skrajnuti. Čini se da su odnosi s drugima unutar grupe, posebno dominantnim mužjacima, štitili mališane od nevolja.

Mužjaci planinske gorile nisu jedini primati koji se bave decom. Odrasli makaki majmuni takođe provode dosta vremena s mladima, dok babuni formiraju „prijateljstva“ sa ženkama i njihovim potomstvom, koje može ali ne mora biti njihovo. Ovo ponašanje ne košta mužjake primata gotovo ništa, tako dok mogu pomoći sopstvenoj deci da prežive, zašto to ne bi uradili i s mališanima koji nisu njihovi.

Da li su očevi seksi?

Mužjaci gorila mogu imati još neke koristi od „bebisitinga“, jer su na taj način privlačniji ženkama.

„Jedna od naših pretpostavki je da ženke preferiraju parenje s mužjacima koji se u velikoj meri bave decom“, kaže Rozenbaum. Ona je otkrila da mužjaci gorila, koji se u mladosti više bave mališanima, dalje u životu imaju mnogo brojnije potomstvo. Takođe, čini se da su i makakiji atraktivniji svojim partnerkama ako imaju tendenciju da se više druže s decom.

Antropolozi su poslovično pretpostavljali da očinsko ponašanje može da evoluira samo kod monogamnih životinja, kaže Rozenbaum. Vrste kao što su planinske gorile potkopavaju takvu spekulaciju. One takođe pokazuju da, uprkos onome što su naučnici dugo smatrali, mužjaci ne moraju da biraju između trošenja energije na parenje ili roditeljstvo. Čini se da vođenje računa o deci može biti način da se lakše dođe do partnerke.

Studije o ljudskim očevima i očusima nagovestile su istu ideju. „Mnogi momci će rado stupiti u vezu koja uključuje decu koja nisu njihova“, kaže Kermit Anderson, biološki antropolog iz Univerziteta u Oklahomi. Ta investicija bi mogla da se čini paradoksalnom iz evolutivne perspektive. Međutim, Andersonovo istraživanje sugeriše da ljudi ulažu u pastorke, pa čak i biološku decu, delimično kao investiciju u svoj odnos s majkom. Kada se ta veza završi, očevi imaju tendenciju da budu manje uključeni.

Ljudski otac koji brine za svoju decu ili pastorčad se naravno razlikuje od čovekolikih majmuna, koji samo puštaju decu da se motaju unaokolo. Međutim, Getler i Rozenbaum se pitaju da li su naši sopstveni preci imali slične navike kao i planinske gorile ili makakiji. Pod evolucionim pritiscima s kojima smo se suočili, ove prijateljske sklonosti prema deci mogle su da prerastu u predano očinstvo.

Brojne vrste očinstava

Jasno je da su ljudski očevi posebni u svojoj pažnji prema deci. „Međutim, takođe je jasno da očinstvo kod ljudske vrste prilično varira“, kaže Sir. Nisu svi očevi brižni, pa čak ni prisutni.

Ipak, to ne mora nužno da utiče na osnovni opstanak. U radu iz 2008., Sir i koautorka Rut Mejs, zapitale su se da li su deca bez očeva sklonija preranoj smrti? Analizirali su podatke o preživljavanju dece iz 43 populacione studije širom sveta, u najvećoj meri kod onih grupa bez pristupa modernoj medicinskoj nezi. Otkrili su da je u trećini studija koje su proučavale očeve, bilo verovatnije da će deca preživeti detinjstvo kada im je otac bio u bizini. Ipak, i u druge dve trećine deca su prolazila sasvim dobro. S druge strane, u svim istraživanjima dece bez majki, mališani su imali manje šansi da prežive.

„To nije ono što biste očekivali da vidite ako su očevi zaista od tako vitalnog značaja za napredak dece“, kaže Sir. Umesto toga, ona spekuliše da su od ključnog značaja poslovi koje očevi obavljaju. Kada otac nedostaje, i drugi članovi porodice ili zajednice mogu da popune njegovo mesto. „Možda je uloga oca važna, ali u zamenu mogu uskočiti i drugi članovi društvene grupe“, kaže ona.

O kakvoj ulozi se zapravo radi? S istorijskog aspekta, kaže Getler, antropolozi su na očinstvo gledali kao na „privređivanje“, odnosno donošenje šunke kući, doslovno.

U nekim sakupljačko-lovačkim zajednicama, uspešniji lovci su takođe bili očevi većeg broja dece. Međutim, Getler se nada da će proširiti definiciju institucije oca. Istraživanja su pokazala da očevi mogu igrati važnu ulogu u direktnoj nezi i brizi o deci, primera radi učiti ih govoru i društvenim veštinama. Očevi takođe mogu pomoći svojoj deci negujući odnose unutar zajednice, kaže Getler. Kada je reč o opstanku „povezanost može značiti sve“.

Očev posao takođe varira i u kulturološkom smislu. Na primer, u Republici Kongo Getler radi s dve susedne zajednice. Bondongo su ribari i farmeri, koji visoko cene očeve koji rizikuju da bi obezbedili hranu za svoje porodice. Njihovi susedi, Ba Jaka, su lovci-skupljači, koji cene očeve koji svoje resurse dele van svojih porodica.

„Na zapadu, mi idealizujemo porodicu kao nukleus društva“, kaže Sir, „nezavisan, heteroseksualan par u kojem otac brine o hrani a majka o deci. Međutim, širom sveta, kaže ona, porodice poput takve su veoma retke. Biološki roditelji deteta ne moraju nužno da žive zajedno, niti da budu u zajednici, piše Sir u svom nedavnom radu. O brizi o deci i ishrani može da vodi računa bilo ko od roditelja, ili neko sasvim drugi. U plemenu Himba iz Namibije, pirmera radi, decu često usvaja proširena porodica.

„Možda je ključna karakteristika naše vrste naša fleksibilnost u ponašanju“, kaže Sir. Pod pretpostavkom da su određene uloge „prirodne“ za očeve ili majke, roditelji se mogu osećati izolovano ili pod stresom“, piše Sir. Ona se nada da će istraživanje proširiti naše razumevanje o tome čemu služe očevi i šta je zapravo ljudska porodica. To bi moglo pomoći društvima da bolje podrže porodice svih vrsta, bilo da imaju tate poput Getlera, koji su zauzeti jurnjavom za decom, tate koji su na pecanju, ili pak one bez očeva.

„Smatram da nam je potrebno da zauzmemo mnogo više neosuđujući pogled  na ljudsku porodicu i različite vrste porodičnih struktura, u kojima deca mogu da napreduju, da bismo poboljšali zdravlje majki, očeva i same dece“, kaže Sir.

08/02/2022 10:58

Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*

0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments