Kako deca da iskoriste prednosti računara?
Povezane objave
Kada su se pojavili računari, još nisu postali masovna pojava u domaćinstvima, pa se nije toliko govorilo o potencijalnim štetnim uticajima. Vremenom je gotovo svaki produkt savremene tehnologije prošao kroz različite javne debate, pogotovo o zračenjima i o zavisnosti koju, navodno, može da izazove.
Kako su proizvodi koji su prevazilazili sebe nastajali velikom brzinom, i kako se broj korisnika uvećavao, nije se ni stizalo dobrano govoriti o njihoviom negativnim stranama. Prelazilo se „sa teme na temu“, zaboravljajući o čemu se pričalo, pa se kroz neko vreme vraćalo na početak.
O deformitetu kičme zbog dugog sedenja za računarom priča se godinama unazad, ali stručnjaci su ranije govorili i o još nekim stvarima. Za početak, a blaže, priča se o stresu, zamoru, uticaju na san, o fizičkim neprijatnostima koje se manifestuju na leđa, prste, glavu i slično.
Sa druge strane, postojala su verovanja koja su vezana za, navodna, jaka mikrotalasna elektromagnetna polja koja, isto tako navodno, izazivanju promene u čelijskom metabolizmu i genetske i hromozomske promene i povećanje temperature, što dovodi do oštećenja ćelija polnih organa i sterilitet.
Ove tvrdnje su vremenom opovrgnute, jer je izmereno i pokazano da usisivač ili fen za kosu proizvode magnetno polje koje je oko pet puta jače od magnetnog polja koje okružuje standardni kompjuterski monitor.
Danas se preporučuje da osoba koja radi preko šest sati u kontinuitetu za računarom pravi kraće pauze na sat vremena, da nosi naočare koje su namenjene radu na računaru, a umanjuju umor očiju, da pravilno sedi i slično.
Deca i računari
Računari su postali i sastavni deo formalnog i neformalnog obrazovanja. Informatička pismenost pravi automatsku vezu sa ovim spravama, a samim tim povezuje danas sve mlađu decu na ovakav način funkcionisanja. Kako?
Što se tiče starije dece, ona često moraju da rade svoje zadatke onlajn ili da se dodatno informišu zarad uspešnosti njihovog finalizovanja. Tu veliku igru igraju računari. Sa druge strane, mlađa deca, u nekom od ranijih uzrasta, u direktnoj su vezi sa računarskim monitorom gledajući različite crtane filmove ili slušajući muziku na različitim kanalima koje im puštaju roditelji.
Danas tinejdžeri istražuju različita onlajn mesta, koriste različite društvene mreže, prate raznovrsne jutjub kanale, ali i provode veliku većinu svog slobodnog vremena igrajući igrice, što odrasli ne vide kao kvalitetno provedeno vreme.
Od dobrog ka lošem – od lošeg ka dobrom
Da ne bi izgledalo da je sve crno, što i nije, podsetićemo da računari imaju veliki broj svojih kvalitetnih strana koje usmeravanje i kontrolisano korišćenje mogu da pretvore u produktivno delanje.
Recimo, kod male dece, od treće godine pa na više, gledanje crtaća i praćenje dečijih pesmica, u kontrolisanom okruženju i vremenskom sledu, može da podstakne pamćenje, učenje novih stvari i uvećanje vokabulara. Ukoliko dete gleda crtani i sluša pesme na stranom jeziku, ono zasigurno pamti reči i izraze.
Što se tiče tinejdžera i načina na koji oni koriste računar, podsećamo da, ukoliko postoji problem, trebalo bi da razgovarate o tome sa njima i da zajedno pronađete način na koji će obe strane biti zadovoljne.
Na taj način pokušajte da kod njih podstaknete kritički stav koji će braniti i da im objasnite koliko je on bitan u odnosu na svako pasivno ponašanje koje uključuje i prenaglašeno korišćenje računara u svrhe koje nije uvek svrsi shodno.
Naravno, ni sankcije nisu isključene kao pogodan model komunikacije u slučajevima koje izmiču kontroli, ali takav način ponašanja ne bi trebalo dovoditi u direktnu vezu sa dobrim/lošim uticajima računara na korisnike.
Your e-mail address will not be published.
Required fields are marked*